2017. április 5., szerda

"Tedd azt, amit kib*szottul tenni akarsz!" - Egy koreai rapper üzenete a társadalomnak.



"Sose akartam egy lenni a sok közül. Nem akartam első se lenni. 
Az egyetlen akarok lenni." - Kim NamJoon

Kim NamJoon - vagy művész nevén Rap Monster - egy koreai rapper, énekes, valamint zene- és dalszerző.
~ Az egyetemen az egyik legokosabb diák volt. Az IQ-ja 148, azaz átlag feletti.  ~   
Egy ideje már terveztem, hogy felveszem a dalait témaként a blogomba, mert olyan "igaz" és a társadalmunkra nézve aktuális meglátásai - és kérdései - vannak, hogy fontosnak tartom őket terjeszteni.
Attól félek sokan nem igazán érzik át az üzenetei súlyát. Az előadás és/vagy megfogalmazás módja amúgy is gyakran elvont, szimbolikus vagy rejtett.
Szóval foglalkozzunk vele egy kicsit bővebben... 


DO YOU: Hozd létre magad!

"Mindennél jobban utálom az önsegítő könyveket. Sz*rság, ami megmondja mit és hogyan csináljunk." - ezzel a két mondattal nyit a dal.
Az első és számomra legfontosabb NamJoon alkotásai közül a DO YOU - lévén, hogy világéletemben valami hasonlót próbáltam megfogalmazni én is, mint amiről a szám szól.
Előzmény: Rap Monstert nagyon sok kritika érte és éri. Mielőtt híressé vált azért támadták, mert kitartott az álmai mellett, (hogy zenész lehessen) mikor sikeres lett pedig minden másért, amibe épp bele lehetett kötni. Ez a szám egy emlékeztető számára, hogy ha kitartóan hisz önmagában végül meg lesz a jutalma. Hiszen hol lenne most, ha hallgat másokra?
Zárj ki mindenkit, tarts bent magad!

  1. step. Hallgasd meg a dalt.
Több, mint egy dal. Ez egy üzenet, egy felhívás Önmagadra...

~ do you idézetek ~
"Hősnek születtél, akkor miért próbálsz szolga lenni?" - Teszi fel a kérdést és nekünk el kell gondolkodnunk...
Továbbiakban, ami szerintem egy zseniális felismerés és még sokan nem értik az a következő: 

"Az életben a műfaj egy csapda, mint a zenében. Mert idiótává válsz, amint lehorgonyzol valahova."

Vagyis, amint eltökéled magad valami mellett, (pl: csak poppot hallgatok, csak csokitortát eszek) elvonsz magadtól egy csomó tapasztalatot, benyomást, érzést és tudást, azáltal, hogy leragadsz egy "műfajnál" és kevesebb maradsz. A világot így csak egy oldalról ismerheted és láthatod.
"Nem vagyok pop, sem rock, nem vagyok funk vagy R&B vagy hip-hop."
Az egyén személye nem egy kategóriára korlátozódik. - nem pop, nem rock, nem funk... - NamJoon nem akarja, hogy azt higgyék róla, hogy ő csak egy kategória, mert ő mindenben megtalálja magát, még ha jelenleg rappel is.
"Ha követed a trendet az jó. Ha teljesen más vagy, az jó."
Hadd ne fejtsem ki. Mindegy milyen vagy, mindenképp megfelelő vagy. 




"Eredetileg a kezdetektől nem volt semmi jó vagy rossz, csak a különféle dolgok különböznek."
Eltérünk egymástól - más véleményen vagyunk, másképp viselkedünk és másképp öltözünk - de ez természetes és ettől válunk egyedivé! A jó és rossz fogalmát mi - te és én külön - alkottuk meg magunkban (nem a mindenható isten) és a magunk meghatározásai alapján ítéljük meg környezetünk. Ebből származnak a viták, hiszen mindenki másképp ismeri és értelmezi a körülötte lévő világot. Minden relatív.
"Ki rappel jobban másnál? Ki csinálja ezt jobban a másiknál? A p*csába ezzel, én csak csinálom a dolgomat. Úgyhogy te is csináld a sajátod."
Ez is olyan, amit az emberek nem tudnak felfogni. A mérce mindig az, hogy milyen voltál tegnap a mához képest! Mindig a tegnapi énünkhöz kell mérni önmagunkat, nem pedig egy tőled külön álló emberhez - akinek más képességei, tudása és stb van, amiért ott tart ahol. Ne versenyezz az emberekkel, versenyezz önmagaddal. Tegyél azért, hogy jobb legyél a tegnapi énednél, úgy máris egyszerűbb fejlődni.


Tehát még egyszer, ismétlésként:


    DO YOU, DO YOU, DO YOU, DO YOU     


5 megjegyzés:

  1. Minden száma ennyire bölcs, és valódi. Az új száma a "Change" is szerintem már művészet egy magas foka. Bár nálam amit Nam csinál már főnyeremény, és telitalálat. Annyira okos, és művelt... és nem folytatom mert akkor itt lennénk, még három év múlva is. <3 Nagyon tetszett az írásod.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Abszolút egyet értés! Hihetetlen a személye és végtelen hálás vagyok, hogy kimondja ezeket a dolgokat, nem megy el mellettük és foglalkozik velük. Épp ezért tartom fontosnak tovább adni az üzeneteit. Minden számát tovább akarom küldeni, hogy eljusson a non-k-pop fanokhoz is.
      A Change most a másik legnagyobb kedvencem :)

      Törlés
    2. Nekem is. Egyszer megmutattam valakinek ezt a számot, természetesen magyarul, erre annyit mondott: A kis buzi elég bölcs.
      De legalább már bölcsnek gondolta. Én is hálás vagyok neki(k), amiért kimondja, amit más nem mer. A dalaik felérnek egy önbizalom tréninggel :D

      Törlés
  2. Nagyon boldog vagyok, hogy végre valaki megérti es tiszteli azt, amit ez az ember csinál ❤

    VálaszTörlés